شنبه ,۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

در زمان تنظیم مبایعه نامه خرید و فروش خودرو به چه نکاتی توجه کنیم ؟

1 _هنگام تنظیم قولنامه/مبایعه‌نامه شماره شاسی، موتور و پوسته سرسیلندر را با شماره‌هایی که در کارت خودرو، سند و برگه سبز آن است تطبیق بدهید. بعضی از فروشندگان بر خلاف قانون، خودروی دیگری ارائه دهند و هنگام تنظیم قرارداد مشخصات یک خودرو معیوب را درج ‌کنند. حتی ممکن است شماره شاسی یا پوسته سیلندر خودرو اصطلاحا دست‌کوب باشد یا شماره شاسی از خودرویی دیگر بریده شده و بر روی شاسی خودروی دیگر چسبانده شده باشد.

2_ برای خرید خودرو به شرکت‌های مطمئن مراجعه کنید. شرکتی که اقدام به پیش‌فروش خودرو می‌کند باید از اداره کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت مجوز کسب کرده باشد. لیست این شرکت‌ها توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام می‌گردد.
3_اگر به نمایشگاه‌های خودرو می‌روید حتما به نمایشگاه‌هایی مراجعه کنید که از اتحادیه صنفی پروانه کسب اخذ کرده و دارای پروانه متعبر باشند.

4_اگر خودروی خود را امانت برای فروش نزد بنگاه یا نمایشگاه می‌گذارید دقت کنید تاریخ و کیلومتر طی شده خودرو را هنگام تحویل خودرو به بنگاه رسید کنید و با مهر و امضای بنگاه نزد خود نگه دارید.

5_هیچ‌گونه قرارداد یا سندی را نخوانده امضا نکنید.
6_دقت کنید کارت سوخت دریافتی مربوط به خودروی مورد معامله باشد و کارت دیگری را تحویل نگیرید.
7_اگر خودرو قبلا اقساطی خریداری شده، برگه تسویه حساب را از فروشنده دریافت کنید. در مبایعه‌نامه قید کنید همه مبالغ در مورد اقساط قبلی مربوط به فروشنده است

.
8_اگر خودرو را به صورت اقساطی می‌فروشید، حتماً سابقه بانکی خریدار را بررسی کنید.
9_هنگام معاوضه دو خودرو، دو قولنامه یا مبایعه نامه جداگانه تنظیم کنید تا در صورت عدم انجام تعهدات یک طرف، طرف دیگر مشکلی نداشته باشد.
10_کمترین بیعانه ممکن را پرداخت کنید تا در صورت فسخ معامله و یا ایجاد دردسر، خسارت و ضرر کمتری متحمل شوید.
11_خریدار تا زمانی که مورد معامله را دریافت نکرده یا اینکه مورد معامله با سند رسمی به وی منتقل نشده است، از پرداخت کل قیمت مورد معامله خودداری کند و حداقل مبلغ یک میلیون تومان از کل مبلغ معامله تا تنظیم سند قطعی نزد خریدار باقی بماند.

12 _از پرداخت هرگونه مبلغی به شخص سوم در معامله پرهیز کنید. اگر قرار است پولی جابه‌جا شود باید فقط به شخص صاحب سند پرداخت شود.تا حد مکان خریدار پرداختی‌ها را به وسیله چک تضمینی انجام دهد تا اگر که فروشنده منکر دریافت وجه شد، ابزاری برای اثبات پرداخت خود داشته باشد.

13_برخلاف تصور بسیاری از افراد، حتی قولنامه‌ای که به‌صورت دستی روی یک تکه کاغذ نوشته می‌شود وقتی امضای دو طرف قرارداد در پایین آن می‌آید وجاهت قانونی پیدا می‌کند و بر‌اساس بندهای آن و شرط و شروط‌هایی که در آن قید کرده‌اید، می‌توانید نسبت به قرارداد عمل کرده یا آن را فسخ کنید. پس قولنامه را باید دقیق بنویسید حتی اگر طرف دیگر معامله، دوست قدیمی یا قوم‌و‌خویش شماست!

مدارک فروشنده خودرو
*اصل سند فروش کارخانه سازنده(تولیدداخل)
*اصل کارت شناسایی وسیله نقلیه
*اصل سند مالکیت وسیله نقلیه که توسط ناجا صادرشده است
*اصل شناسنامه جدید یا کارت ملی متعاملین یا نمایندگان قانونی آن ها
*حضورفروشنده وخریداریانماینده قانونی آن ها
*ارائه برگ عدم خلافی
*ارائه اصل فیش پرداخت بهای پلاک براساس تعرفه و نیز رسید بانکی *هزینه نقل و انتقال خودرو و هزینه پست جهت ارسال کارت مشخصات خودرو

مدارک خریدار خودرو
*شناسنامه، کارت ملی یا سند احراز هویت
*قبض آب، برق و گاز که حاکی از محل احراز سکونت باشد
*ارائه اصل بیمه نامه شخص ثالث معتبر
*ارائه اصل کارت معاینه فنی معتبر(خودروهای شخصی و دولتی که بیش از چهار سال از مدل آن سپری شده باشد و خودروهای عمومی که بیش از یک سال از مدل آن ها سپری شده باشد)

انتقال سند خودرو
اگر چه راهنمایی و رانندگی، برگ سبزی را که در مراکز تعویض پلاک صادر می شود، به عنوان سند مالکیت خودرو می شناسد، اما با در نظر گرفتن برخی مسائل حقوقی، در نهایت بهتر است انتقال مالکیت خودرو را تا انتهای مرحله انتقال سند نیز انجام دهید تا دچار دردسرهای احتمالی بعدی نشوید.

 

جهت مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری میتوانید  همه روزه حتی روزهای تعطیل با شماره ۹۰۹۲۳۰۵۶۴۵ (از تهران و از طریق خط ثابت) تماس حاصل فرمایید.یا از طریق خرید آنلاین بسته مشاوره http://dadavaran.com/order/    از مجرب ترین وکلای تهران مشاوره حقوقی دریافت نمایید.

درباره -

پیشنهاد ما به شما

آیا هر تهدیدی جرم محسوب می‌شود؟

✅آیا هر تهدیدی جرم محسوب می‌شود؟ تهدید شخص باید واضح باشد یعنی تهدید کننده به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *