شنبه ,۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

در حال حاضر اکثر کارفرمایان در هنگام استخدام و به کارگیری نیروهای مورد نیاز خود، از نیروی مذکور تضمین می خواهند که در قالب چک یا سفته بوده و عمدتا نیز مایل به گرفتن سفته هستند.
در این خصوص باید چند نکته را مدنظر قرار داد:

1- برای جلوگیری از اختلاف و حل مسئله در صورت قطع همکاری، باید در تنظیم متن آن نهایت دقت را به عمل آورد و کسی که سفته به کارفرما می دهد حتما باید در داخل سفته این متن را قید کند “در وجه شرکت…یا آقای…بابت تضمین حسن انجام کار قرارداد شماره….”
در صورتی که این متن در سفته قید نشود ممکن است کارفرما سفته مذکور را به غیر واگذار نماید زیرا سفته سند تجاری است و نزد هر کس که باشد دلیل بر بدهکار بودن صادر کننده سفته است. در چنین شرایطی چنانچه کارفرما جهت وصول آن اقدام کند صادر کننده سفته باید اثبات کند که آن را بابت تضمین حسن انجام کار در اختیار کارفرما قرارداده است. در حقیقت بار اثباتی این مسئله به عده کارگر است که اثبات این امر دشوار است اما چنانچه این متن در سفته قید گردد بار اثبات تخلف کارگر و عدم حسن انجام کار برعهده کارفرما است.
از سوی دیگر در قرارداد کاری نیز شماره سفته حتما باید قید گردد.

2- دومین اقدام صادر کننده سفته (کارگر) این است که از سفته مذکور کپی گرفته و نزد خود نگه دارد.
چنانچه رابطه کارفرما و کارگر قطع گردید و کارفرما از استرداد سفته خودداری نمود، کارگر ابتدا باید اظهارنامه ای از طریق دفاتر خدمات قضایی الکترونیک برای کارفرما ارسال و ضمن اعلام قطع همکاری و با قید شماره سفته تقاضای استرداد سفته را بنماید و در صورت امتناع کارفرما کارگر دادخواستی به خواسته استرداد سفته تقدیم مراجع قضایی نماید. در این صورت چنانچه کارفرما نتواند ثابت کند که از طرف کارگر خسارتی به وی تحمیل شده است دادگاه حکم به الزام کارفرما به استرداد سفته خواهد داد. در مورد چک نیز این مسئله صادق خواهد بود.

 

جهت مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری میتوانید  همه روزه حتی روزهای تعطیل با شماره ۹۰۹۲۳۰۵۶۴۵ (از تهران و از طریق خط ثابت) تماس حاصل فرمایید.یا از طریق خرید آنلاین بسته مشاوره http://dadavaran.com/order/    از مجرب ترین وکلای تهران مشاوره حقوقی دریافت نمایید.

درباره -

پیشنهاد ما به شما

آیا هر تهدیدی جرم محسوب می‌شود؟

✅آیا هر تهدیدی جرم محسوب می‌شود؟ تهدید شخص باید واضح باشد یعنی تهدید کننده به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *