جمعه ,۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رابطه نامشروع

رابطه نامشروع

🔸رابطه نامشروع از جمله اعمالی است که قانون مجازات آن را جرم دانسته و برایش مجازات تعیین کرده است، رابطه نامشروع یکی از جرایم منافی عفت میباشد که نیازی به شاکی خصوصی ندارد  مثلا اگر مردی مرتکب رابطه نامشروع شود و همسرش گذشت کند، مجازات مرد ساقط نخواهد شد ولی ممکن است مجازات کمتری در نظر گرفته شود.

🔸اگر روابط بین مرد و زنی که به سن بلوغ رسیده‌اند از طریق شرعی آن یعنی جاری شدن صیغه نباشد، رابطه نامشروع است .

چگونگی اثبات جرم رابطه نامشروع

🔸مسلماً این بزه با اقرار شهادت شهود و علم قاضی قابل اثبات است و لیکن گاهی ادله ای همچون پرینت مکالمات، پیامک ها و نیز تصویر، فیلم و صوت روابط بین زن و مرد که علقه زوجیت بین آنها نبوده و حاکی از رابطه عاشقانه و یا جنسی باشد، در مواردی که از طریق رسانه های جمعی مانند تلفنی، موبایل های هوشمند، کامپیوترها و شبکه های مجازی مانند؛ تلگرام، اینستاگرام و…. واقع می گردد نیز قابل اثبات است.

حتی اگر زنان نیز رابطه ی نامشروع انجام داده باشند و یا حتی رابطه جنسی آنان با مردان دیگر ثابت شود، بازهم مهریه به آنان تعلق میگیرد. یعنی اگر مردی به خاطر رابطه ی نامشروع زنش بخواهد او را طلاق بدهد، باید مهریه او را بدهد.

یکی از مواردی که زن میتواند از شوهر خود طلاق بگیرد، اثبات عسر و حرج و یا ازدواج شوهر بدون اجازه زن و یا رابطه نامشروع است.

در بسیاری از موارد مردانی که ازدواج کرده اند، مرتکب رابطه نامشروع میشوند. مثلا آقایی که ازدواج کرده است با یکی از همکاران خود که خانم میباشد، بعد از ترک محل کار خود به کافی شاپ میروند و یا به منزل او میرود و ساعاتی را با او میگذراند.

در صورتیکه زن بتواند این موارد را ثابت کند، حق طلاق خواهد داشت.

هر زمان مرد و زنی که میان آن‌ها علقه زوجیت نباشد مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از مانند تقبیل یا مضاجعه شوند، به شلاق تا 99 ضربه محکوم خواهند شد.

🔸اگر چنانچه طرفین در رابطه نامشروع متهم گردیدند دفاعیاتی موجه داشته باشند و به طور مثال مدعی باشند که فاقد عنصر معنوی و فاقد قصد انجام جرم بوده اند مسلماً محکوم نخواهند شد فلذا دفاع وکیل به ایشان می تواند کمک کند که قاضی دادسرا و یا دادگاه ایشان را تبرئه نماید و یا اگر به شهود تعرفه شده و یا حتی گزارش مرجع انتظامی معترض باشند، اظهارات وکیل و دفاعیات وی کارساز خواهد بود.

 

جهت مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری میتوانید  همه روزه حتی روزهای تعطیل با شماره ۹۰۹۲۳۰۵۶۴۵ (از تهران و از طریق خط ثابت) تماس حاصل فرمایید.یا از طریق خرید آنلاین بسته مشاوره http://dadavaran.com/order/    از مجرب ترین وکلای تهران مشاوره حقوقی دریافت نمایید.

درباره -

پیشنهاد ما به شما

آیا هر تهدیدی جرم محسوب می‌شود؟

✅آیا هر تهدیدی جرم محسوب می‌شود؟ تهدید شخص باید واضح باشد یعنی تهدید کننده به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *