شنبه ,۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیا خرید گوشی سرقتی مجازات دارد؟

طبق قانون، خریدن مال مسروقه جرم است، اگر کسی این کار را آگاهانه انجام دهد برابر قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات، تنبیه خاصی برایش در نظر گرفته می‌شود. خرید و فروش گوشی‌های مسروقه در بحث ماده 662 قانون تعزیرات قرار می‌گیرد که می‌گوید: «هرکس با علم و اطلاع یا باوجود قراین اطمینان آور به اینکه مال درنتیجه ارتکاب سرقت به‌دست‌آمده است آن را به نحوی از انحا تحصیل یا مخفی یا قبول نماید یا مورد معامله قرار دهد به حبس از شش ماه تا سه سال و تا (74) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

بنابراین خریدار مال مسروقه به دو دلیل مجرم شناخته می‌شود:
1. می‌داند و علم و اطلاع دارد که مال مورد معامله دزدی است. به‌ عبارتی، علم و اطلاع از مسروقه بودن مال، شرط تحقق بزه است و اگر نداند که مال دزدی است و نسبت به این موضوع جهل داشته باشد، مسؤولیت از او ساقط می‌شود.
2. دلایل اطمینان آوری دال بر مسروقه بودن مال وجود داشته باشد. منظور از دلایل اطمینان آور‌، قراینی است که ایجاد ظن، می‌کند. به‌عنوان‌مثال، فرد معتادی که یک دستگاه تلویزیون را به قیمت نازل می‌فروشد، خریدار یا باید علم به وضع مال داشته باشد یا ظن. البته باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که شک خریدار به دزدی بودن مالی که در حال خرید آن است باعث نمی‌شود در صورت خریداری مال، جرمی متوجه وی باشد.
اما اگر بتوانید ثابت کنید که از مسروقه بودن گوشی اطلاعی نداشته‌اید از شما رفع اتهام می‌شود.
در این خصوص باید افزود که در اکثر شهرها مناطقی وجود دارد که معمولا اجناس دزدی در آنجا به فروش می‌رسد، حال اگر شما با اطلاع از این امر برای خرید به این مناطق رفتید، دیگر نمی‌توانید ادعا کنید که من از سرقتی بودن این مال اطلاع نداشتم و اثبات این امر در دادگاه بسیار مشکل است. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از این مناطق خرید نکنید تا در مظان اتهام قرار نگیرید.

جهت مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری میتوانید  همه روزه حتی روزهای تعطیل با شماره ۹۰۹۲۳۰۵۶۴۵ (از تهران و از طریق خط ثابت) تماس حاصل فرمایید.یا از طریق خرید آنلاین بسته مشاوره http://dadavaran.com/order/    از مجرب ترین وکلای تهران مشاوره حقوقی دریافت نمایید.

درباره ماریا

پیشنهاد ما به شما

آیا هر تهدیدی جرم محسوب می‌شود؟

✅آیا هر تهدیدی جرم محسوب می‌شود؟ تهدید شخص باید واضح باشد یعنی تهدید کننده به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *