پنج شنبه ,۹ فروردین ۱۴۰۳

کلاهبرداری اینترنتی.رایانه ای

جرم کلاهبرداری رایانه ای در ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه ای چنین تعریف شده ( استفاده غیر مجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی برای ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن ،تغییر ،محو،ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه و تحصیل وجه یا مال یا منعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری )

 

 

چگونه درگاه‌های جعلی پرداخت را بشناسیم؟

بیشترین کلاهبرداری‌های اینترنتی هنگام خرید اینترنتی اتفاق می‌افتد. یکی از مهمترین راه‌های جلوگیری از سرقت‌های اینترنتی شناختن درگاه‌های اینترنتی جعلی است. کافیست شما یک بار اطلاعات خود را وارد یک صفحه جعلی کنید تا زمانی که رمز اینترنتی خود را عوض کرید فرصت کلاهبرداری از شما وجود دارد. راه‌های تشخیص صفحه‌های جعلی درگاه‌های اینترنتی را در ادامه بخوانید.

١-یکی از راه‌های شناسایی این صفحات آدرس URL سایت است که باید دقت شود همان آدرس اصلی درگاه اینترنتی باشد و حرفی کم یا اضافه نداشته باشد.

٢-آدرس سایت‌ها و درگاه‌های اصلی با آدرس اینترنتی https آغاز می‌شوند و در صورتی که درگاهی فاقد S. باشد نباید به آن اعتماد کرد.

٣-از راه‌های تشخیص صفحات جعلی، تازه کردن (رفرش شدن) صفحه است و در صورتی که شماره‌ها در صفحه کلید مجازی تغییر نکرد، آن صفحه جعلی است.

٤-در صورتی که با تازه کردن صفحه تصویر حروف نمایش داده شده تغییر نکرد، نشان‌دهنده جعلی بودن صفحه است.

٥-به سایت‌های تبلیغاتی که ناگهان در صفحات ظاهر می‌شوند، توجه نشود زیرا این سایت‌ها معمولا شما را به درگاه‌های جعلی هدایت می‌کنند.

٦- هکر‌ها هر چقدر هم بامهارت باشند بازهم تشخیص سایت‌های تقلبی چندان دشوار نیست کافی است آدرس پرداخت الکترونیک بانک خود را به درستی بشناسید. در آن صورت دیگر امکان سرقت از شما وجود ندارد.

٧- وجود علامت قفل مانند در کنار صفحات آدرس اینترنتی هم در تشخیص اعتبار سایت موثر است.

٨-حواستان باشد هنگام پرداخت وجوه، آدرس صفحه درگاه بانک الکترونیکی، متعلق به همان بانکی باشد که آرم و لوگوی آن را در صفحه مشاهده می‌کنید.

٩-آدرس درگاه اینترنتی را کاملا با آدرس اصلی بانک مربوطه مطابقت دهید و به نماد‌هایی مثل – (یا همان آندرلاین) توجه کنید.

١٠-در هر بازه‌ای به تعویض رموز خرید اینترنتی خود بپردازید و از یک رمز برای حساب‌های مختلف خود استفاده نکنید.

١١-قبل از این‌که اطلاعات کارت عابربانک خود را وارد کنید، باید کل آدرس صفحه‌ای که هم‌اکنون در آن هستید را از نوار آدرس کپی و در یک صفحه دیگر وارد کنید تا اعتبارسنجی سایت بررسی شود. اگر سایتی که آدرسش را کپی کرده‌اید، معتبر باشد پیغام معتبر بودن آن و این‌که به چه بانکی متعلق است، برایتان ارسال می‌شود در غیراین صورت پیغام نامعتبر بودن صفحه روی صفحه کامپیوتر شما ظاهر می‌شود.

١٢-قبل از استفاده از هر درگاه اینترنتی حتما اطلاعات «تماس با ما» در سایت و نشان اعتماد الکترونیکی را بررسی کنید.

منبع:شهروند

 

صلاحیت با کدام مرجع است؟

در رأی وحدت رویه شماره ۷۲۹ ـ ۱/۱۲/۱۳۹۱ هیأت عمومی دیوان عالی کشور آمده است: «نظر به اینکه در صلاحیت محلی، اصل صلاحیت دادگاه محل وقوع جرم است و این اصل در قانون جرایم رایانه‌ای نیز مستفاد از ماده ۲۹ مورد تأکید قانون‌گذار قرار گرفته، بنابراین در جرم کلاهبرداری مرتبط با رایانه هرگاه تمهید مقدمات و نتیجه حاصل از آن در حوزه‌های قضایی مختلف صورت گرفته باشد، دادگاهی که بانک افتتاح‌کننده حساب زیان‌دیده از بزه که پول به طور متقلبانه از آن برداشت شده در حوزه آن قرار دارد صالح به رسیدگی است. بنا به مراتب آرا شعب یازدهم و سی و دوم دیوان عالی کشور که براساس این نظر صادرشده به اکثریت آرا صحیح و قانونی تشخیص و تأیید می‌گردد. این رأی طبق ماده ۲۷۰ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور و دادگاه‌ها لازم‌الاتباع است.»

جهت مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری میتوانید  همه روزه حتی روزهای تعطیل با شماره ۹۰۹۲۳۰۵۶۴۵ (از تهران و از طریق خط ثابت) تماس حاصل فرمایید.یا از طریق خرید آنلاین بسته مشاوره http://dadavaran.com/order/    از مجرب ترین وکلای تهران مشاوره حقوقی دریافت نمایید.

 

درباره -

پیشنهاد ما به شما

آیا هر تهدیدی جرم محسوب می‌شود؟

✅آیا هر تهدیدی جرم محسوب می‌شود؟ تهدید شخص باید واضح باشد یعنی تهدید کننده به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *