سه شنبه ,۲۹ اسفند ۱۴۰۲

چگونگی شناسایی گوشی قاچاق پس از اجرای ریجستری

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد میزان، پس از کش و قوس‌های فراوان و چندین بار به تعویق افتادن، سرانجام مقرر شد طرح ریجستری گوشی‌های تلفن همراه از 28 مهرماه آغاز شود.

ریجستری، ثبت مشخصات گوشی‌های تلفن همراه است که یکی از اهداف اجرای آن مبارزه با قاچاق این کالا است، اما این طرح که قرار است از 28 مهرماه آغاز شود فقط گوشی‌هایی را شامل می‌شود که به تازگی خریداری می‌شوند و گوشی‌هایی که در دست مردم است شامل این طرح نمی‌شوند.

به گفته مسئولان، اجرای این طرح برای مردم هیچ هزینه‌ای نخواهد داشت.

حمیدرضا دهقانی‌نیا مدیرکل فناوری ارتباطات و اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره این طرح اظهار کرد: مردم به هیچ عنوان نباید هزینه‌ای برای طرح ریجستری پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه خریداران گوشی‌های تلفن همراه از این پس باید نکاتی را قبل از خرید گوشی رعایت کنند، افزود: خریداران ابتدا باید کد IMEI پشت گوشی را مشاهده کنند، البته برخی از تلفن همراه این برچسب را ندارند، اما به همراه کد دستوری کد IMEI ارسال می‌شود.

مدیرکل فناوری ارتباطات و اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: کد IMEI باید با کد ثبت ‌شده روی جعبه یکسان باشد و شبکه بر اساس کد دستوری که اعلام می‌شود تجهیز را تشخیص می‌دهد و پیامکی برای آن ارسال می‌شود، اگر در هنگام استعلام پاسخ مثبت بود می‌توان آن را خریداری کرد.

دهقانی‌نیا خاطرنشان کرد: خریداران حتما در صورت مثبت بودن استعلام نسبت به خرید گوشی اقدام کنند به دلیل اینکه در غیر این صورت بیش از یک ماه فرصت استفاده از آن را نخواهند داشت.

به گفته مسئولان اجرای ریجستری تاثیری بر بازار نخواهد داشت و رایزنی‌های لازم برای تأمین بازار صورت گرفته و طرح به صورت گام به گام در مورد برخی مدل‌ها و برندها به اجرا در خواهد آمد تا کمبودی در بازار ایجاد نشود.

همچنین محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص تغییر قیمت گوشی تلفن همراه پس از اجرای طرح ریجستری گفت: گمانه‌زنی در خصوص تغییر قیمت 18 تا 20 درصدی گوشی موبایل در کشور ایجاد شده که این مورد تایید نمی‌شود و نهایتا 5 یا 6 درصد تعرفه گمرگ بر هزینه تمام شده افزوده می‌شود.

درباره -

پیشنهاد ما به شما

آیا هر تهدیدی جرم محسوب می‌شود؟

✅آیا هر تهدیدی جرم محسوب می‌شود؟ تهدید شخص باید واضح باشد یعنی تهدید کننده به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *