جمعه ,۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تعیین زمان تجاوز

زنا و رابطه نامشروع در زنانی که مورد تجاوز واقع می شوند، باید حداکثر ظرف ۷۲ ساعت جهت اعلام شکایت به پزشکی قانونی مراجعه کنند و لازم است مدارک و اسنادی که نشان دهنده صحت ادعای آنان است به همراه داشته باشند. اما اغلب زنان به دلیل ناآگاهی و عدم شناخت درست یا به این مرکز قضایی مراجعه نمی کنند و یا دیرتر از موعد مقرر و بدون مدرک در پزشک قانونی حاضر می شوند.

در رابطه نامشروع، هر نوع عمل جنسی که بدون رضایت قربانی انجام شود، تجاوز جنسی نامیده می شود. البته زن باید عاقل و بالغ و بالای ۱۸ سال باشد تا رضایتش برای عمل جنسی شرط باشد. برای کودکان رضایت شرط نیست و هرگونه تماس جنسی با کودکان تجاوز به حساب می آید. همینطور آزار جنسی فردی که قدرت رضایت دادن نداشته باشد نیز تجاوز به حساب می آید.

زنانی که مورد تجاوز جنسی و رابطه نامشروع قرار می گیرند اگر به مراکز قضایی و پزشکی قانونی مراجعه کنند، مورد معاینات لازم قرار می گیرند و نمونه های لازم برای بررسی آزمایشگاهی نیز اخذ می شود. وسائل آنان مانند لباس یا دستمالی که به ترشحات مرد آلوده شده است، در آزمایش فرستاده می شود.

یکی از راه های تشخیص صحت ادعای زنانی که مورد تجاوز قرار گرفته اند، آثار ضرب و جرح بر بدن آنان است. می توان از روی آثار ضرب و جرحی که در کل بدن آنها وجود دارد، تشخیص داد که مورد تجاوز قرار گرفته اند و یا خیر. البته همیشه این گونه نیست که کسانی که مورد تجاوز قرار گرفته اند آثار ضرب و جرح داشته باشند، زیرا ممکن است فرد را ترسانده باشند و بدون ایجاد ضرب و جرح به او تجاوز کرده باشند.

تشخیص نهایی تجاوزات جنسی و رابطه نامشروع با مقامات قضایی است. تحقیقات قضایی تشخیص می دهد که آیا فرد مورد تجاوز واقع شده است؟ اینکه به زنی تجاوز شده و یا فرد با میل شخصی خود به انجام این کار مبادرت کرده است را قاضی تحقیق باید مشخص کند.

زنانی که مورد تجاوز و رابطه نامشروع واقع شده اند باید ظرف ۷۲ ساعت جهت انجام معاینات به پزشک قانونی مراجعه کنند.

در صورت مراجعه فرد در ۷۲ ساعت اول بعد از تجاوز جنسی با نامه مراجع قضایی به پزشكی قانونی، می توان اقدامات لازم برای معاینه و نمونه برداری را به انجام رساند. همچنین اگر فرد قربانی، دختر باشد از علائم ایجاد شده می توان تا سه هفته اول، زمان تقریبی تجاوز جنسی را تشخیص داد.

از سویی در مراجعه زودهنگام این افراد، می توان آثار ایجاد شده بر نواحی مختلف بدن وی را نیز بررسی و اعلام نظركرد.

درباره -

پیشنهاد ما به شما

آیا هر تهدیدی جرم محسوب می‌شود؟

✅آیا هر تهدیدی جرم محسوب می‌شود؟ تهدید شخص باید واضح باشد یعنی تهدید کننده به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *